Stel jezelf volgende vragen:
- Welke taken hebben prioriteit?
- Welke taken hadden al lang gebeurd moeten zijn?
- Aan welke taken heb je een hekel?
- Welke taken nemen veel tijd in beslag?
- Zijn dit taken die je echt zelf moet doen?
Focus op je core business
Bedenk je waarom jij je zaak gestart bent. Welke activiteiten vind je dat jij persoonlijk moet uitoefenen? Waarop wil je je focussen?
Welke taken staan niet meer in het rijtje? Deze kan je delegeren. Focus je weer op wat jij écht wil doen. Je werkdruk vermindert en jij kan je weer richten op taken die je leuk vindt om te doen.
Lagere bedrijfskosten
Het in dienst hebben van personeelsleden zorgt voor een heleboel kosten: belastingen, ziektegeld, vakantiegeld, maaltijdcheques, … . Om nog maar te zwijgen van de nodige apparatuur die je nieuwe werknemer nodig heeft.
Een virtuele assistent heeft geen bureauruimte of computer nodig, ze heeft alles wat ze nodig heeft in de eigen kantoorruimte.
Wanneer je een virtuele assistent inhuurt betaal je een factuur voor hun tijd en klaar! Je kan ook steeds op een back-up rekenen wanneer je toegewezen assistent afwezig is.
Geen vaste invulling nodig
Waarschijnlijk heb je bij het uitvoeren van een taak al wel eens gedacht dat je deze kon delegeren, maar is je administratie niet groot genoeg voor een vol- of halftijdse werkkracht. Als je een virtuele assistent inschakelt, kan dit al vanaf 1 uur per week! Zo vermindert je werkdruk en hoef je niemand vast in dienst te nemen.
Op deze manier ontlast je ook je eigen werknemers. In plaats van hen taken bij te schuiven en hen onder druk te zetten, kunnen zij zich net als jij meer richten op hun kerntaken.
Het werk dat je doorschuift kan week per week verschillen, want wij snappen dat vraag en aanbod niet altijd stabiel zijn. De flexibiliteit die wij bieden kan je daarom telkens uit de nood helpen in drukke tijden!
Denk op lange termijn
Vaak is het makkelijker wanneer je iets ‘toch maar gauw even’ zelf doet, dan wanneer je het aan iemand moet uitleggen. Of je wil alles exact hebben zoals jíj het wil, dus lijkt delegeren niet altijd de beste optie.
Daar heb je vast helemaal gelijk in. Maar als je naar de lange termijn gaat kijken, komt er door te delegeren plots meer ruimte in je agenda dan je aanvankelijk gedacht had. En de assistent die je helpt? Die heeft jouw manier helemaal overgenomen én heeft misschien zelfs tips & tricks over hoe het nuttiger kan.
Delegeren, je moet de stap durven zetten om het uit te proberen.